fbpx

חופשת חורף במלטה

חופשת קריסמס במלטה

הכול התחיל כשמצאתי כרטיס טיסה בריינאייר במאה יורו, כולם אמרו לי "מה תעשי במלטה שבוע?" "מלטה זה חור" "איפה זה בכלל?" ורק אני אמרתי שאם כרטיס הטיסה הוא מאה יורו, מאה וחמישים בסוף עם המזוודה כמובן, וחדר במלון ארבעה כוכבים זה מאה יורו ללילה כולל ארוחת בוקר. מה כבר יכול להיות רע?
ולכל מי ששאל אותי מה תעשי במלטה שבוע, התשובה היא שגם שבוע לא מספיק כדי לראות את כל מה שיש לאי הקטן והקסום הזה להציע, אבירי סנט ג'ון שהגיעו מהמשפחות העשירות ביותר באירופה ניהלו את מלטה מהמאה ה 16 ועד המאה ה 18, ובכל מקום אליו תרימו את הראש תמצאו מצודה, ארמון, מבצר וכנסייה.

בעוד שלערים רבות באירופה יש רובע שנקרא עיר עתיקה, עיר הבירה של מלטה, וולטה כולה נחשבת כעיר עתיקה ואתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
את הטיול שלנו התחלנו עם התמקמות במלון WATERFRONT שהיה עמוס עד אפס מקום בצדק רב. המלצה שלי, תזמינו מקום מראש עם מרפסת צופה לים אם אפשר. בחרנו את המלון הזה כי יש לו בריכה פנימית בקומה עשירית כך שהנחנו שאם יהיה יום סוער במזג האוויר נוכל לשהות בבריכה הפנימית, בפועל היינו בה בדיוק פעם אחת להתלהבות כי הימים שלנו היו כולם שטופי שמש.

משם המשכנו במעבורת לוולאטה, יורו וחצי לאדם לשייט של רבע שעה. שעות המעבורת משתנות לפי ימים וערבי חג, מוזמנים להתעדכן באתר.

יריד קריסמס במלטה

בשער העיר הוקם יריד ה FAIRYLAND לרגל הקריסמס והשנה החדשה, קרוסלה, גלגל ענק, מתקני שעשועים וכל סוג פסל מנצנץ שתעלו על דעתכם הקיפו את פסל המזרקת הטריטונים המרהיב של כיכר העיר, וסיפקו שעות של צילומים והנאה לשלוש ילדות מאושרות במיוחד. ואפילו חנוכייה גדולה וזוהרת הוצבה לצד בניין הפרלמנט מול עץ האשוח המנצנץ.

ביום השני שמחנו לגלות שגם הבריכה החיצונית של המלון פתוחה ומחוממת בדצמבר, גם אם אינכם מתארחים במלון הבריכה פתוחה בתשלום לאורחים חיצוניים, בין 10-15 יורו כניסה ליום. AQUALUNA בגוגל מאפ יוביל אתכם למיקום הנכון.

בצהריים לקחנו ECAB ויצאנו לטייל בגני באראקה העליונים, אפליקציית המוניות ECAB היא המקבילה המקומית ל UBBER , כמעט בכל מקום הייתה לנו האפשרות לבקש וואן לשמונה אנשים והמחירי נסיעה נעו בין 4- 10 יורו לרוב הנסיעות שעשינו, תוודאו שאתם מורידים את האפליקציה עם טלפון שיהיה זמין במהלך הטיול ואמצעי תשלום מחובר, חוסך המון זמן וכסף לעומת מוניות רגילות.

גני באראקה העליונים במלטה

גני באראקה העליונים הם אטרקציה מוצלת ונעימה ונופים אדירים של נמל גדול, ספינות שייט, יאכטות וסירות גונדולה מסורתיות, עם תצפית לשלוש הערים בירגו, לה איסלה ובורמלה.
תוכלו להגיע אל הגנים בצעידה קלה משער העיר, דרך המדרגות הגדולות הנמצאות לצדו של בניין הפרלמנט המודרני. אנחנו ביקשנו מה ECAB להגיע אל ה The Barrakka Lift מעלית גדולה שתעלה אתכם היישר אל הגנים היפים.
אל תצפו לפרחים, הגנים האלה מעוטרים בעיקר בנוף עוצר נשימה ובסוללת תותחים אשר הגנה על מלטה בתקופות מלחמה, אם חשקה נפשכם לצפות ביריית תותח, האירוע הזה מתרחש בכל יום מלבד ימי ראשון וחג בשעה 12 בצהריים ובשעה 16:00.

אוטובוס תיירים במלטה

ביום השלישי לקחנו אוטובוס תיירים HOP ON HOP OFF בנתיב הדרומי שלו, במלטה יש אופציה לאוטובוס תיירים במסלול דרומי או צפוני, אנחנו לקחנו את המסלול הדרומי.
אם הגעתם כמוני בחודשי החורף החמים קריטי לבדוק את מזג האוויר ואת התחנות בהם תרצו לרדת, לא מאוד קל לגלות מה פתוח ומה סגור, למלטאזים יש אופי בריטי ים תיכוני רגוע מזמין אורחים ולא מאוד סגור על עצמו למידע ועדכונים.

את כרטיס הנסיעה באוטובוס תוכלו לרכוש באינטרנט או בשפע עמדות המכירה של סיורים לתיירים ברחבי הטיילת והעיר, ילדים מתחת לגיל 5 לא משלמים

אבירי מסדר סנט ג'ון במלטה

התחנה הראשונה בה ירדנו הייתה The Knights Hospitallers מוזיאון שעווה לבית חולים לאבירים, ירדנו בה כי היה רשום שיש בה AR במוזיאון שלא היה פתוח, כן היה פתוח מוזיאון השעווה לטיפולי הרפואה של האבירים, או כמו שהילדים מסרו לנו בסוף, תודה על הסיוטים.
צמוד אליה נמצא מוזיאון המלחמה, ממליצה להקדיש לו זמן נפרד ונטול ילדים, השעות בו לחובבי היסטוריה עשויה לארוך מספר שעות ונראה שהיסטוריה של מלטה מרתקת ביותר בתקופת מלחמת העולם השנייה עת היא מצאה את עצמה כיעד אסטרטגי לכיבוש עקב מיקומה הגיאוגרפי, חובבי הז'אנר יוכלו גם להרחיב לסיור מנהרות תת קרקעי בהם התחבאו התושבים במהלך ההפגזות. Underground Valletta

המערה הכחולה במלטה

התחנה השנייה בה ירדנו היא ה The Blue Grotto המערה הכחולה היא מערכת של שש מערות טבעיות, במקום שבו האוטובוס מוריד אתכם יש קיוסק מקומי, מלטה היא המקום היחיד בעולם בו המקום הראשון שבו מוריד אתכם אוטובוס התיירים הוא משובח, תעצרו שם לצ'יפס ותחזרו להודות לי בתגובות.
ירידה קלילה במורד הכביש תוביל אתכם לסירות דייגים שניתן לשכור לטיול קליל של כ 20 דקות לתוך המערות, עצה שלי, כשאתם לוקחים את אוטובוס התיירים בבוקר, תמשיכו למערה הכחולה בתור תחנה ראשונה כדי שתספיקו לראות את המים שהופכים כחולים וצלולים עם אור השמש הנמצא בזווית הנכונה, ורק אחר כך תמשיכו לשאר התחנות ממילא האוטובוס הוא מעגלי.

מקדשים עתיקים במלטה

התחנה השלישית בה ירדנו היא מקדשי HAGAR QIM מקדשים מרשימים השוכנים במישור פתוח ליד החוף ומוגנים בכיפה ארכיטקטונית מרשימה, המקדשים שימשו לפולחן של אלת הפוריות והוקדשו להם תוכניות שלמות בערוץ ההיסטוריה ובנטפליקס הדנות בשאלת מקור היווצרותם בידי חוצנים, או כפי שהילדה שלי תיארה אותם, אמא עשיתי כזה בגן מאבנים בחוף.
עצירה נוספת של האוטובוס הזה היא במקדש שנקרא היפוגאום, מקדש קבורה עתיק בן 6000 שנה .הכניסה אליו מותרת לעשרה אנשים בלבד בשעה ולכן חשוב מאוד להזמין אליו כרטיסי כניסה מספר חודשים מראש אם הוא נמצא ברשימת המשאלות שלכם.
הנסיעה כולה יפיפייה, תתלבשו טוב, בחודשי החורף קר בקומה השנייה גם כשהשמש בחוץ חמימה.
האוטובוס הזה עוצר גם בכפר הדייגים Marsaxlokk הציורי, ויתרנו על התחנה רק מתוך ההנחה שילדים ממילא לא יתנו לנו לעצור במסעדת דייגים טובה.

טיול באי גוזו עם ילדים

ביום הרביעי תכננו לצאת לאי GOZU , האי נמצא במרחק של 25 דקות נסיעה במעבורת מאירקווווה Ċirkewwa שהיא הנקודה הצפונית ביותר במלטה או נסיעה של 45 דקות במעבורת מהירה מוולטה, החלק הטריקי פה הוא לשים לב לזמנים, השעות של שתי המעבורות האלה מצומצמות מאוד בחודשי החורף ומצריכות יציאה מוקדמת, מכיוון שפספסנו את לוח הזמנים הרצוי עלינו על ה HOP ON HOP OFF הימי לשמחת הילדים. בגוזו התכוונו לקחת מוניות לנקודות השונות אבל הילדים הכריעו שוב לטובת אוטובוס התיירים. וממילא המחירים לא יוצאים מאוד שונים בין אוטובוס התיירים לבין מוניות בכמות גדולה של אנשים.

תחנה ראשונה בגוזו עצרנו בקתדרלה במרכז עיר הבירה ויקטוריה, תכננו עצירה של שעה אולם המצודה ענקית ויפיפייה כך שהעצירה התארכה. בתוך המצודה פועלים ארבעה מוזיאונים, אנחנו נהנינו משוטטות ברחובות המצודה שגודלו כעיר עתיקה בפני עצמה.

תחנה שנייה עצרנו במקדשי Ġgantija שהילדות הגדירו בתור בדיוק אותם אבנים כמו המקדשים של אתמול. הממדים הענקיים של האבנים הביאו את המקומיים להאמין שזהו מעשה ידיהם של ענקים. המלצה שלי תעצרו במלטה במקדש אחד לפחות כי הם באמת יפים, מהמקדש השני הם כבר נראים די אותו הדבר.

תחנה שלישית עצרנו בחוף רמלה, החוף מקבל ביקורות מהללות ברחבי הרשת ואני מעריכה שהן נכונות לחודשי הקיץ החמים בהם המסעדות פתוחות, אנחנו התנחמנו בגלידה ובירה באוטובוס הגלידה וחיכינו בסבלנו לאוטובוס התיירים הבא.
הרבה תחנות רשומות באוטובוסי תיירים אבל בפועל בלוח הזמנים של כל שעה אוטובוס פלוס עצירות אוכל קחו בחשבון שמספיקים רק 3-4 תחנות ליום טיול רגוע עם ילדים.

אקוואריום ומוזיאון מכוניות עתיקות במלטה

ביום החמישי יצאנו אל האקווריום, ללא ציפיות רבות כי קראנו ברשת שהאקווריום קטן ויפה, גילינו שהתחבורה הציבורית המקומית נוחה מאוד, 2 יורו לאדם עם תחנה שמורידה עשר דקות הליכה מהאקווריום, האקווריום עצמו קטן ובנוי בתוך צוללת עתיקה, על קצה צוק היורד לים ומסעדה גדולה ומשובחת בחלל הכניסה. מחוץ לאקווריום יש גן שעשועים המעוצב בסגנון ימי גדול רחב ידיים ומשקיף על נוף הים המרהיב. יש בית קפה ליד גן השעשועים בנוסף למסעדה המוצלחת באקווריום עצמו.
בקומה השנייה בנו מיצג קריסמס עם בקתת עץ מקושטת VR לדגים, בקתה לסנטה ויצירת קישוטים לחג. כך שהשהות שלנו התארכה בנעימים.

מהאקווריום צעדנו מרחק של עשר דקות למוזיאון מכוניות עתיקות, המוזיאון הוקם בידי אספן מכוניות נלהב ויש בו שתי קומות של מכוניות עתיקות, מ Jaguar E Type ועד 1972 Fiat 500F , כל המכוניות שוחזרו ונשמרו בידי סניור קרול גליאה הבעלים. את המוזיאון מצאה יעל הרצוג שותפתי להרפתקאת הטיול בקבוצות אספני רכבים בפייסבוק, ובעיני הוא ביקור חובה.

הכפר של פופאי

ביום השישי יצאנו לכפר הציורי פופאי, הכפר של פופאי במלטה הפך מסט צילומים של סרט ב 1980 לאטרקציה תיירותית, בחודשי הקיץ נראה לפי התמונות שחוף הים מתמלא במתנפחים, בתקופת הקריסמס המקום התעטר בעובדים המחופשים לשדונים, הופעת בובות והופעת ריקודים של פופאי אוליב וברוטוס הרשע, עמדת צילומים עם סנטה והמזחלה, עמדת מיני גולף שממוקמת לתפאורת בית הקברות של הכפר, כי בסרטים של פעם בנו גם בית קברות בכפר, וביתנים רבים המלאים בהיסטוריה ובתמונות ובקומיקס של פופאי. מעל הכל בולט יופיו הציורי של הכפר והנוף העוצר נשימה של המצוק עליו הוא בנוי.

אל הכפר הגענו ב ECAB מחיר הנסיעה לוואן הפך את זמן הנסיעה באוטובוסים המקומיים לפחות כדאי, מהכפר לקחנו את האוטובוס המקומי לכיוון מדינה MDINA

סיור בעיר העתיקה מדינה

מדינה העיר העתיקה מוקפת חומה המציעה שפע של ארכיטקטורה מימי הביניים והבארוק, אכלנו במסעדה TRATTORIA 1530 הממוקמת בתוך חומות העיר שהייתה משובחת ועמוסה, לקחנו טיול בכרכרת סוסים שהוליך אותנו דרך רחובות מדינה ורבאט והראה לנו את הקזינו הראשון שהבריטים הקימו להימורים.

קתדרלת סנט ג'ון והתותחים היורים

ביום השביעי הורדנו קצב לכבוד היום האחרון לטיסה, יצאנו בנחת אל קתדרלת סנט ג'ון השוכנת בלב וולטה שנבנתה בשנת 1577, זו הכנסייה היחידה שנכנסתי אליה מכיוון ששותפתי לטיול האמנית והמאיירת יעל הרצוג הכירה את כל ציוריו של קאראוואג'ו המעטרים שני חדרים בכנסייה, וזוהי אחת הכנסיות היפות והמפוארות שראיתי. אל תפספסו.

את ארוחת הצהריים אכלנו הפעם במסעדת תיירים על הרחוב הראשי, בשונה ממקומות אחרים בהם הייתי בעולם, המסעדות ובתי הקפה שצמודים לאטרקציות התיירותיות הם משובחים, במיוחד כשאתם מטיילים עם ילדים מה שמוריד אוטומטית את רף אנינות הטעם, לכל המסעדות היה תפריט ילדים לפסטה או פיצה או שניצלונים ב 6 יורו. עובדה שהקלה מאוד על הכיס עקב המנות המשובחות שהזמנו להם ונזרקו כיוון שלא עברו את סף האל דנטה של ילד ישראלי ממוצע.

משם המשכנו לחוויית MALTA 4D סרטון של כעשר דקות עם כסאות זזים, זרמי אוויר ומשקפי תלת ממד, הלהיט הוא שהאוזניות שלהם מכוונות גם לשפה העברית כך שהילדים יצאו ממש מרוצים.

בסיום הסרט חיפשתי בגוגל מאפ את מיקום התותחים, מסתבר שאפשר לראות את התותחים היורים היישר לצד התותח תמורת מספר יורו בודדים. או בחינם מגני באראקה העליונים מהמרפסת, אנחנו קיבלנו הדרכה צמודה מהקצין המלטזי על טעינת התותח ואבק השריפה, והדגמה מקרוב לירית התותח, בהחלט חוויה מרשימה.

את הערב סיימנו בהחלקה על הקרח לכרטיסי הכניסה שנותרו לי שעות ספורות לפני הטיסה חזרה. זו אכן חוויה מקסימה להחליק מסביב לעץ אשוח מואר, אבל כמות האנשים שנכנסים לזירה הייתה מעט גדולה מדי בעיננו, כנ"ל לגבי כמות המקומיים הנופלים בזמן שהם מנסים לצלם סלפי ולהחליק בו"ז אבל עשינו וי על התמונה ועל החוויה.

קיוויתי לארוחת ערב מפוארת לפינאלה משובחת לשבוע מוצלח אבל תוכניות לחוד וילדים לחוד, מזל שמתחת למלון שלי היה דוכן אוכל רחוב משובח ומהמרפסת שלי נצנצו וזהרו האורות של הסירות על פני המים וזה כבר מספיק בשביל כל האושר שבעולם.

This post is also available in: English (אנגלית)

Share.

About Author

Inbar Shahak is a textile designer by profession, graduating from the Shenkar University of Fashion in Israel, where she majored in weaving, knitting & printing. After working in the garment industry for Calvin Klein, the urge to create handmade textiles art drove her to establish her own succesfull brand of textile jewelry. Inbar’s jewelry is inspired by delicate tracery patterns and her greatest passion is combineing ancient textile-making traditions with new modern techniques. Inbar’s collections are all drawn by hand and printed over metal at her atelier in Kibbutz Maagan Michael. She regularly collaborates with fashion designers around the world, making bold and theatrical costume jewelry design made for Runway fashion projects and fashion shoot productions. “Inbar Shahak” Studio has been widely displayed in galleries, elite jewelry shops, and fashion designer shops and in exhibitions around the world, including the Premiere Classe in Paris, the IJL Show in London, The Atelie and the Moda show in NY and the Norton art Museum in Florida.